Musik i film – en liten guide

Ett försök att klara ut hur det fungerar med rättigheter till filmmusik och vilka tillstånd du behöver.

Innan vi börjar

För det första: Informationen på denna och övriga webbsidor gäller både musik med sång (eller tal) och rena instrumentallåtar.
För det andra: Informationen gäller i första hand kort- och dokumentärfilm. För musikvideo, reklamfilm och långfilm gäller delvis andra regler.

Kom ihåg att du måste ha tillstånd från rättighetsinnehavarna för all musik som hörs i filmen – även om den spelas live på en konsert, strömmar ut från en radioapparat, sjungs av någon i duschen eller på gatan etc. Detta oavsett om musiken läggs på i efterhand eller om den fanns i bakgrunden när filmen spelades in.

Om du spelar in en dokumentär gäller det därför att redan på inspelningsplatsen ta reda på vilken bakgrundsmusik som förekommer. (Fast det enklaste kan helt enkelt vara att se till att det inte förekommer någon bakgrundsmusik.)

En del påstår att man har rätt att använda musik gratis och utan tillstånd om det bara är några takter eller några få sekunder. Det är en myt!

Budget eller inte?

Fortsätt att läsa på den här sidan om du är en filmare med många idéer men lite pengar. Det här gäller nämligen framförallt dig som är ”amatörfilmare” – eller sparsam med dina pengar.

Måste jag verkligen ha tillstånd för att använda musik i min film?

Ja! Fast det finns några undantag: om du bara ska visa filmen privat, för vänner och familj, krävs inget tillstånd. Då kan du i princip använda vilken musik som helst.

Om du har skrivit och spelat in musiken helt själv, så krävs heller inget tillstånd.

Vad händer om jag använder musik utan att ha tillstånd?

I princip innebär det att du bara kan visa filmen privat och för vänner och familj. Om filmen bedöms ha visats i annat än ett rent privat sammanhang är detta ett brott mot Upphovsrättslagen och du kan råka ut för rättsliga påföljder.

Kan jag inte chansa? Risken för upptäckt kan väl inte vara så stor?

Ansvaret för att du har alla nödvändiga tillstånd är alltid ditt eget, så om du blir ertappad är det du som råkar illa ut, inte festivalarrangören.

Om du chansar kan du dessutom måla in dig i ett hörn. För tänk om filmen blir så bra att den har chans att bli uttagen till nationella festivaler? Vågar du fortfarande chansa då?

SVT, UR och TV4 har program för ”amatörfilm”, men där måste du också ha tillstånd att använda musiken. Oftast kräver dessa dessutom att du kan visa upp papper på det. Att i efterhand söka tillstånd är tidsödande och kan bli dyrt. Dessutom kan du förstås få ett nej när du söker, och då tvingas du klippa om eller mixa om filmen.

OK, OK… Men jag har ju inte råd med musik?

Om du kan komponera och spela in musik alldeles själv, gör det.

Eller spela själv in en gammal låt (om kompositör och textförfattare varit döda minst 70 år, så är musiken ”fri”). Kolla för säkerhets skull med STIM om en låt är skyddad eller ej. (Mer om STIM följer längre fram.)

Men jag är ju ingen musiker!

Då kanske du kan be några kompisar att skriva och spela in ny musik (eller en ”fri” låt).

Eller be några kompisar att du får använda deras egna outgivna inspelningar av egenkomponerad musik.

Kanske kan ni komma överens om att dom får betalt om du får betalt – dvs om du får pengar från TV för en visning eller vinner pengar på någon filmfestival. Kanske kan du ge dem lite ”reklam” i filmens sluttexter i form av en webbadress eller en textrad om att låten är hämtad från en viss CD.

Det är klokt att skriva något slags enkelt avtal, som alla inblandade skriver under, så att ni inte blir oense efteråt.

OBS: Om dom har registrerat sin musik hos STIM blir det krångligare. Då gäller speciella regler som NCB kan ge besked om. På hemsidan klickar du på först på Musiktillstånd, sedan på AV-Produktioner och till sist på Beställningsmusik.

NCB: www.stim.se

Men om jag vill använda en inspelad låt från en CD med en artist eller grupp som jag inte känner?

Då börjar det bli lite krångligare – och dyrare.

Det finns väl något som heter STIM-avgift också?

STIM-avgift – eller framförandeavgift – betalas av den som visar en film, t.ex. TV, biografer och festivaler, så det behöver du som filmare aldrig bekymra dig över.

Men för att TV ska kunna rapportera musiken måste den som säljer en film till TV lämna fullständiga uppgifter om musiken i filmen.

Vad skriver jag i sluttexterna?

För varje låt anger du titel, artist, kompositör, textförfattare, förlag och skivbolag. Du skall alltid ange sådana uppgifter även om du använder ”fri” musik.